sobota 27. novembra 2010

Ceny v Kodani

Veľa ľudí sa ma pýta aké sú v Dánsku náklady na život. Mnohí Kodaň automaticky považujú za nedostupnú, keďže sa celkom často vyskytuje zozname 10tich najdrahších miest sveta. Ja osobne som bol po mojom príchode tiež celkom vystrašený, ceny v prvých potravinách do ktorých som vošiel v niektorých prípadoch dvoj až trojnásobne prevyšovali tie naše. Spýtal som sa na to domácich a dozvedel som sa, že rozdiely cien sú v jednotlivých supermarketoch pomerne značné. Poradili mi nejaké reťazce a tak som sa ich vybral vyskúšať.

Ceny Potravín v Kodani

Medzi tie lacnejšie reťazce patria Aldi,Fakta,Lidl a v niektorých prípadoch sa oplatí nakúpiť aj v potravinách Netto. Taktiež sú veľké rozdiely cien medzi bio - potravinami a tými klasickými, v Dánsku chcú všetci byt veľmi "eko" a "bio" a tak vám niekedy hľadanie "nebio" potravín môže zabrať trošku viac času. Ja som ale študent s obmedzeným rozpočtom a tá ich posadnutosť predraženými bio výrobkami ma teda vôbec netrápi.
Ja osobne najradšej nakupujem v Lidli, nielen preto, že majú sortiment takmer totožný s tým slovenským, ale taktiež na výrobkoch majú popisky v angličtine, čo v žiadnych iných dánských potravinách nenájdete. Ich ceny sú porovnateľné s našimi, len tak námatkovo spomeniem: 1l mlieka asi 70centov;  0,5kg chleba 70centov; 0,5 kila kuracieho mäsa 4,5eura; plechovka piva 1euro; 2kg pomarančov 1,5eura...

Ceny v podnikoch

Mnohých vás určite zaujíma koľko môže stáť taký obed v slušnej reštaurácii. Ono sa tá cena navyšuje úmerne s tým ako sa približujete k centru, v priemere to ale vychádza 10 - 16 eur. Sú ale miesta, kde sa dá najesť oveľa lacnejšie, počas obeda ponúkajú reštaurácie rôzne menu, a napríklad kúsok od mojej školy som objavil pizzeriu kde majú pizzu za necelých 5,5 eura. Ceny v baroch sa tiež veľmi líšia od podniku k podniku, sú miesta kde kúpite veľké pivo za 1,5eura, ale aj také kde si zaň vypýtajú 4-5eur. Tí, čo radšej siahnu po nejakom tom tvrdom alkohole budú asi sklamaní, "shots" tu nalievajú do 0,2dcl pohárikov a jeden stojí v priemere 1-2 eurá.

Hromadná Doprava v Kodani

V prvom rade by som chcel spomenúť, že v Dánsku majú systém hromadnej dopravy na veľmi vysokej urovni, okrem autobusov a metra tu funguje aj takzvaná S-Train, ktorej hlavnou úlohou je spájať centrum mesta s okrajovými štvrťami. Za kvalitu sa ale platí a je to tu celkom cítiť. Kodaň je rozdelená na mnoho zón, a za prechod každou zónou sa cena navyšuje, vychádza to približne 1,3eura za zónu. Cestou z letiska ku môjmu internátu metro prechádzalo 3mi zónami a tak ma cesta vyšla necelé 4 eurá, pričom trvala asi len 15 minút.
Oplatí sa kúpiť si takzvaný Klippekort, kde máte 10 cvaknutí, pričom každé cvaknutie symbolizuje jednu jazdu ( cena 2-zónového Klippekortu je 17,5eura) alebo električenku na jeden mesiac (2zóny - 42eur) - dodnes sa mi nepodarilo zistiť či predávajú aj električenky na dlhšie obdobie. Samozrejme najlacnejším spôsobom dopravy je bicykel, ktorý som aj asi do polovice októbra praktizoval, teraz je tu ale na môj vkus na to už prílišná zima, a na jazdenie po snehu tiež niesom zrovna zvyknutý.

4 komentáre:

  1. počuj a ceny oblečenia, alebo elektroniky v porovnaní s našimi?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ceny oblecenia su +/- porovnatelne s tymi nasimi, mozno ze tu je trosku drahsie, ceny elektroniky...tam to je to rozne,napr viem ze kable su tu celkovo dost drahe,ci uz je to predlzovacka alebo ftp kabel na internet... zato ostatna vacsina elektroniky stoji v priemere takmer rovnako ako u nas... co je tu o dost lacnejsie je telefonovanie, ponuky operatorov su tu omnoho lakavejsie

    OdpovedaťOdstrániť
  3. pekny blog Bukaj :-) ja som tu uz tri roky, tak to bolo celkom osviezujuce si precitat, ako sa tu my mame vzhladom na Slovensko :-)

    Pekna perspektiva, neprestavaj...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. A ako je to z nehnuteľnosťami? Napr. taký 2-izbový byt sa za koľko predáva na trhu?

    OdpovedaťOdstrániť